HiFi Color - Den bästa metoden för rätt färgåtergivning i tryck!
Mer och bättre färgåtergivning med Hexachrome HiFi-Color
Hexachrome är en färgprocess för High Fidelity Color-tryckning med 6
grundfärger.
Hexachrome är utvecklat av Pantone® Inc,
USA. Färgsystemet innebär ett affärssamarbete
mellan Pantone Inc, producenter
av dataprogram, provtrycksmaterial och tryckfärger.
PAN- (PMS) Pantone® Matchning System är världens ledande färgsystem i såväl textilindustrin som inom grafiska branschen, över 2.000 unika färgblandningar finns för tryckning av logotyper och dekorfärger.
|
CMYK var innan 1997 det enda
färgsystemet för återgivning av färgbilder i tryckindustrin.
|
Båda dessa system med dess begränsningar har varit bra var för sig, men då
det inte går att simulera mera
än 50% av PMS-färger med CMYK har man tvingats
att trycka bilder med CMYK samt komplettera med PMS
till logotyper och andra
färgelement. Detta har skapat stora missförstånd, färgdifferenser och extra
arbete
under hela framtagningsprocessen.
Med "Corporate Identity" har det
blivit allt viktigare i det stora "mediabruset" att få identiska färger i
trycksaker,
förpackningar, skyltar, textilier, inredningar, etc. För att få
samma färger krävs ett färgsystem som kan ange
och rätt återge färg
på olika material och med olika metoder. Med Hexachrome kan man simulera över 90
% av
alla PMS-färger i samma tryckomgång, lägger man till en färg kan man
simulera nästan 100 % av alla PMS-färger.
Dessutom kan man med Hexachrome öka
tonomfånget med över 20% vilket ger ett fotorealistiskt resultat.
Med Hexachrome
får man fram en bredare färgrymd än andra metoder som är baserade på sju eller
åtta färger.
(Hexachrome är det enda kompletta systemet med möjligheter för att göra
repro-, förprovtryck och tryckning till
rimliga kostnader).
Människans förmåga att uppfatta och identifiera
färger
Man säger att människan kan särskilja tio miljoner färgstimuli och vid
samtidig jämförande iakttagelse uppfatta
en halv miljon färgnyanser.Vi förmår
att analysera och identifiera ca 20.000 färgpercept. Av dessa 20.000
färger
är ca 1.500 arter och övriga har släktskapslikhet.
En tränad person med
fullt färgseende kan urskilja 250 kulörer.
Spektrums primärfärger: Röd, gul och blå. Sekundärfärger: Orange,
indigo, violett och grön.
I praktiken visar det sig att när man blandar två
primärfärger till en sekundärfärg blir de mindre rena.
Orange blir brunaktig,
violett brunviolett och grön grå-brungrön. För att bättra på renheten i
fyrfärgstryck har man
valt magenta (blåaktig röd) i stället för röd samt cyan
(grönaktig blå) i stället för blå. Med denna metod blir röd en
sekundärfärg
(M+Y) liksom blå (M+C). För att få ett rimligt pris har man tvingats göra avkall
på färgstoffernas
spektralrenhet, vilket gör det omöjligt i CMYK-tryck att få
fram t.ex. ren orange och ren grön.
CMYK har 4 grundfärger. ("Primärfärger").
Yellow, Magenta, Cyan,
Svart och 5 sekundärfärger, med blandning av två grundfärger.
Hexachrome (CMYGOK) har 6 grundfärger. ("Primärfärger").
Yellow
Magenta Cyan Orange Grön Svart och 3 sekundärfärger, med blandning av två
grundfärger.
Tryck med CMYK ger ca 11.000 färger
som ett "tränat öga" i perfekt ljus
kan särskilja.
(Teoretiskt i 5% steg av varje färg blir det 20x20x20x20 =
160.000 färger).
Tryck med Hexachrome (CMYOGK) ger ca 16.000 färger
som man kan
särskilja.
(Teoretiskt i 5% steg av varje färg bli det 20x20x20x20x20x20 =
64.000.000 färger).
Tonomfånget ökas i primärfärgerna med ca 20%, sekundär-
och övriga blandningar ökas med ännu mera.
CIE-L*a*b
(Commission Internationale d'Eclairage.- Internationell standard att mäta och
beskriva färger).
(L) luminiscens/ljushetsvariabeln från vit L0 till svart L100.
(a* från röd till grön, (b* från gul till blå.
A. CIE Visual färggrad. Det synliga energispektrat
som vi förmår
att uppfatta. Mellan 380 nm och 780 nm. (nanometer =
miljondels mm).
B. Hexachrome 6-färgsprocess. Speciellt de
gröna och orange
nyanserna kan återges med ett större färgomfång, de gula, röda
och
blå blir också större.
C. CMYK. Begränsningen är framför
allt i gröna och orange toner.
D. RGB. Fosforsimulering i
vanlig monitor/bildskärm. Med Hexachrome
ligger man mycket nära RGB-återgivning,
trycket återger mera än det
man ser på bildskärmen förutom några blå toner. Dataskapade bilder,
Photo CD, digitala kameror, osv. är uppbyggda med
RGB.
E. Fotografisk färgfilm.
CMYK begränsningen i
orange- och gröna toner: de orange är egentligen
bruna och de gröna är gulblåa
eller blågula. Med Hexachrome får man
fram ett färgspektrum som vida överstiger
CMYK. Ren, stark och varmare
orange, renare röd, intensivare blåa nyanser och
stark, frisk, ren grön.
F. Tidningstryck.
Arbetsprocess
Färgbildsinput
RGB: Scanning görs i högkvalitativa scanners med max informationsinläsning.
Övrig input: Kodak Photo-CD,
(Kodak Precision Color Management System
YYC-format). Digitala kameror och dataframställda bilder och illustrationer i
RGB- eller CIE-L*a*b system. (CMYK-fyrfärgsseparationer går ej att använda därför att vid separation till
CMYK slängs
onödig färginformation bort för man kan ändå inte återge allt vid
CMYK-tryckning). Omräkning från RGB till CMYK är däremot
relativt lätt för
datorn, vilket gör att man även kan använda grundseparationerna för vanligt
fyrfärgstryck.
Styrning, separation och manipulering:
Dataprogramvaror
för hantering av separationer upp till 24 kanaler/färger med full styrning av
HiFi-Color, Hexachrome och
andra system. Systemen skall stödja CMS,
International Color Consortium (ICC) och CIE-L*a*b definitioner.
Den digitala bilden
läses av och konverteras från RGB- eller CIE-L*a*b till HiFi-Color, separationerna
lagras därefter.
Dokument-input, layout och montering:
Program
som har stöd för definition-, redigering av färgvärden-, svällning- och utskrift av HiFi färgseparationer, inklusive
färgbiblioteket Pantone® HexachromeTM och flerkanalig DCS till och från Adobe
Photoshop som gör att man kan redigera
HiFi-färgbilder i Adobe Photoshop. För
Adobe Photoshop finns plug-in program som Chanel 24 och Hex Wrench.
Övrig input: B.l.a. Adobe TrapWise, ScenicSoft Preps Plus och Scitex
arbetsstation samt QuarkXPress 4.0
har Hexachromehantering.
Stokastiskt raster på högkvalitativ film
eller CTP.
Agfa var först
med FM CristalRaster "stokastiskt raster" vilket möjliggjorde att Agfa var med i
utvecklingen av HiFi system. (Vid
HiFi-tryckning med fler än fyra färger är
förutsättningen att man använder frekvensmodulerat raster för att undvika moaré
och
andra oönskade interferenseffekter). CristalRaster-tekniken ger rent
fotografisk skärpa och är speciellt användbar när man ställer
extra höga krav på
exakt återgivning.
Exponerings- och
framkallningsmaskiner måste vara av högsta klass för att få den precision och stabilitet som krävs vid
prepress
av HiFi-Color.
Film-förprovtryck: För analogt provtryck med FM-raster och HiFi Color
finns b.l.a. system från Agfa och DuPont, där man får
fullständig kontroll över
Hexachrome-provtrycken. Det har visat sig av alla erfarenheter att det bästa och
säkraste provtrycks-
systemet för CristalRaster är AgfaProof System 2.
Förprovtrycken och sluttrycket är nästan helt identiska vilket underlättar för
kunden och leverantörerna.
Tryckplåtar: Med stokastiskt raster är det mycket viktigt att rätt
sorts plåt används och att man har fullständig kontroll vid
exponeringen. Plåt
med slät yta och hög upplösning som klarar 4 µm skall användas. Plåten bör vara
av typ som ej behandlats
för Newton-ringar.
Kontrollstrip skall ligga med för kontroll av tryckarket.
Hexachrome-färgerna är högpigmenterade, mycket rena och
välbalanserade. Ren grön, ren, intensiv orange och intensivare
gul, magenta och
cyan resulterar i fler renare grundfärger samt renare sekundärfärger och
kvartstoner. Man får alltså inte bara
utvidgad färgrymd utan även klarare
tonåtergivning inom hela färgspektrat. Bildåtergivningen blir mera likt
originalet, tack vare fler
renare grundfärger. En del av färgerna innehåller en
mycket liten del fluorescens-pigment som gör att ljusäktheten förkortas något,
detta är knappt mätbart varför inga hänsyn behöver tas till detta för vanliga
trycksaker.
De sex grundfärgerna för Hexachrome:
Cyan PMX 022
Intensivare än
EUR-cyan.
Magenta PMX 033 Intensivare röd/blå.
Rhodamine och aningen
fluorescerande.
Yellow PMX 031 Något rödare och lite fluorescerande.
Green PMX 051 Intensiv, ren grön som ej kan återges med EUR.
Orange PMX
051 Intensiv, ren orange, lite fluorescerande, kan ej återges med EUR.
BlacK
Intensivsvart. (Samma som ISO 2846-1-svart).
Tryckning: Med erfarenhet, full kontroll och kvalitetsstyrning under
hela processen är det inte svårare att trycka 6-färgers
Hexachrome än andra
vanliga kvalitetsarbeten med stokastiskt raster. Vill man få fram maximalt ur
färgspektrat med hög
densitet skall man trycka på ett fullbestruket, glättat och
träfritt papper med hög ytjämnhet.
(Vanliga densitometrar och kolorimetrar
är anpassade till EUR/CMYK varför de är otillräckliga till HiFi-Color).
Tryckuppmätning och kalibrering till styrsystem bör ske med hjälp av kunnig
person med erfarenhet av Hexachrome.
Rekommenderad tryckföljd: Svart, cyan, magenta, orange, grön och gul.
Färgsystem för verklighet och dröm
Mera
information om HiFi-Color:
Täpp Bengt
Eriksson. 2000 Communication Graphic & IT Production
Konsulthjälp och/eller produktion med färdigt tryck kan köpas från 2000
Com.
http://www.vividdetails.com/HiFiPrepress.html
http://www.vividdetails.com/HiFiPageMaker.html
Mera information om produkter för Hexachrome kan ni få från:
Adobe Systems, Inc http://www.adobe.com/ eller http://www.adobe.se/
Pantone Inc, USA
http://www.pantone.com/Products/PD-About.html
Produktion och Copyright®: Täpp Bengt Eriksson,
V1: 1998-05-03. V.2: 2001-11-05.
Mångfaldigande av delar eller hela innehållet i
detta verk är
förbjudet enligt lag.
För spridning av innehållet krävs skriftligt
medgivande från Täpp Bengt Eriksson.
Alla varumärken och företagsnamn som
nämnts tillhör antingen:
Pantone®, Inc, Hexachrome TM,
Adobe® Systems Incorporated, Apple Computer Inc, Microsoft Inc,
Agfa-Gevaert,
Akzo Nobel Inks eller andras respektive företag och/eller varumärken.